Friday 26 August 2011

PENTADBIRAN FAKULTI PENDIDIKAN YANG CAKNA DAN PRIHATIN.


Pada 1 April 2011, bermula jam 9 pagi dan sehingga jam 10.30 pagi, pihak pentadbiran Fakulti pendidikan telah mengadakan perjumpaan dengan wakil-wakil program dari kalangan mahasiswa prasiswazah seramai dua orang bagi setiap program. Selain itu, wakil mahasiswa daripada di peringkat master dan PHD turut dijemput. Terdapat 4 orang wakil pentadbiran yang menghadiri perjumpaan ini iaitu Prof. Dr. Lilia Halim Dekan Fakulti Pendidikan, Prof. Dr. Zuria Mahmud Timbalan Dekan Siswazah dan Hubungan Antarabangsa, Prof. Madya. Dr. Nik Rahimi Nik Yusuf Penyelaras Program Siswazah, Prof. Madya Dr. Norazah Mohd Nordin Penyelaras Program Pendidikan Sains. Perjumpaan ini bertujuan untuk mendengar dengan sendiri permasalahan daripada mahasiswa itu sendiri dan memikirkan jalan penyelesaiannya.

Antara isu-isu yang dibangkitkan oleh pelajar prasiswazah ialah mengenai bebanan matapelajaran setiap semester, jumlah unit yang banyak iaitu 160 unit, praktikal yang akan dilaksanakan pada semester 2 menyebabkan pelajar tidak dapat menyelasaikan mata pelajaran yang tertinggal dan memperbaiki keputusan, pertindihan kuliah di fakulti yang berlainan seperti di Fakulti FSSK dan FST, lambakan projek kerja lapangan pada tahun 3, kemudahan parking motosikal yang berhampiran dengan Gerak Minda, masalah tidak wujudnya interaksi antara pelajar tahun 1,2,3,4. Selain itu, interaksi dengan pelajar yang berlainan program pengajian amat kurang disebabkan  tidak mempunyai kelas yang sama.

Alhamdulillah pihak Fakulti Pentadbiran akan menyelesaikan masalah-masalah yang timbul, antara memodulkan dan menetapkan minor supaya jadual kuliah tidak lagi berlaku pertindihan. InsyaAllah di peringkat ahli Majlis Perwakilan Pelajar akan berusaha mencadangan kepada pihak pentadbiran supaya masalah para pelajar di fakulti Pendidikan dapat diselesaikan dengan sebaik mungkin.

Pihak Pentadbiran Fakulti Pendidikan UKM yang hadir mengendalikan Perjumpaan.

Pelajar-pelajar dan wakil-wakil program yang turut hadir ke perjumpaan tersebut.

Wakil program TESL, SUKRES dan Sains yang turut memberikan cadangan kepada Pihak Pentadbiran.




0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms